Project van Stichting Doelpunt krijgt Meer dan Voetbal label toegekend

Label betekent erkenning voor maatschappelijke voetbal projecten

Het project ter bevordering van (G-)voetbal voor kinderen met een (met name motorische) beperking van Stichting Doelpunt heeft op 6 februari in het Polman stadion van Heracles het “Meer dan Voetbal” label ontvangen.

Dit label, een initiatief van de Stichting Meer dan Voetbal, is in het leven geroepen om maatschappelijk betrokken voetbalprojecten beter herkenbaar te maken. Het label, waar de opvallende groene bal in is verwerkt, is de beloning voor projecten waar de kracht van voetbal wordt ingezet voor een betere samenleving. Het label is een blijk van erkenning en toont aan dat het project ter bevordering van (G-)voetbal voor kinderen met een (m.n. motorische) beperking écht bijdraagt aan een betere samenleving

Kinderen met een beperking (motorisch en/of verstandelijk) worden bij reguliere voetbalverenigingen vaak moeilijk geaccepteerd, zelfs al is de beperking minimaal. Daarom zet Stichting Doelpunt zich in om voetbal voor kinderen met een beperking, ook wel bekend als G-voetbal, meer bekendheid en een groter draagvlak te geven. Bij de KNVB bestaat het zogenaamde G-voetbal, bedoeld om kinderen en volwassenen met een beperking op aangepast niveau te laten voetballen. Echter het blijkt dat G-voetbal onvoldoende bekend is bij deze kinderen (en hun ouders) en dat het huidige G-voetbal voor 90-95% wordt gespeeld door kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking. Daarom richt Stichting Doelpunt zich in het bijzonder op de groep kinderen (6-16 jaar) met een m.n. motorische of meervoudige beperking, zonder daarbij andere kinderen met een beperking uit te sluiten van de activiteiten.

Als centraal promotiemiddel organiseert Stichting Doelpunt een familiedag bij (en in samenwerking met ) een Betaald Voetbal Organisatie. Door deze promotiedag ervaren kinderen dat zij plezier kunnen beleven aan voetbal op aangepast niveau. De eerste voetbaldag heeft in 2010 plaatsgevonden bij Heracles in Almelo. De voorbereiding voor een familiedag in 2011 zijn inmiddels in gang gezet.

Projecten met een label maken kans op een Meer dan Voetbal award. Deze worden jaarlijks uitgereikt. Zie ookwww.meerdanvoetbal.nl.